Fyra reflektioner av en kvinna och en violin
AVESTA

MALIN BROMAN

Fredag 25 februari 19.00
Folkärna kyrka, Avesta

  • Arrangör: Avesta kammarmusikförening
En klingande tête-à-tête i form av en renodlad orkesterkonsert i rött, vitt och blått!

Malin Broman har varit en av Sveriges mest framgångsrika violinister i tjugo år.  Som konsertmästare i Sveriges Radios symfoniorkester är hon van att leda orkestrar, men det är som kammarmusiker hon skördat de största framgångarna. Dels i samarbete med internationella kammarmusikensembler, dels med Kungsbacka Pianotrio, som hon själv grundat och som också har en egen festival. Förra året var hon en av värdarna i Sommar i P1 där hon berättade hur det känns att tappa bort en stradivariusfiol.

Temat i konserten är franskt och inleds med musik av Rameau, den främste operatonsättaren i Frankrike under sin tid. Hans karriär tog fart i 50-årsåldern med premiären på Hippolytus och Aricia, den första i en rad av framgångsrika operor. Som så många barockoperor är handlingen förlagd till antikens Grekland. Det är historien om två familjer i fejd vars barn trots detta blir förälskade i varandra. Förutom detta förekommer övernaturliga väsen, incest, nedstigning i dödsriket, gudar, hämnd och död. Genom det stora intresset för tidig musik som växte fram på 1900-talet har Rameaus verk blivit populära efter nästan 200 års tystnad. Hans musik präglas av en oöverträffad elegans.

Lili Boulanger är underbarnet som under sitt korta liv lyckades vinna sin tids största kompositionspris, Prix de Rome. Kompositionerna lämnades in anonymt och juryn blev både överraskad och irriterad när det visade sig att tonsättaren var en kvinna och därtill yngst av alla deltagare. Boulangers hälsa var aldrig stark och det är som om hon komponerade med en febril aktivitet för att hinna med så mycket som möjligt eftersom hon förstod att hon inte skulle leva länge. D’un Soir Triste är ett av de sista verken hon skrev. Hon hann inte skriva in nyanser och artikulation. Systern Nadia, också hon en enastående tonsättare, fick göra det senare. Musiken är mörk, en sorgesång som marscherar obönhörligt mot ett utbrott för att sen lägga sig till ro.

Den gåtfulle Maurice Ravel älskade leksaker och pastischer. Tzigane är ett virtuost verk som efterliknar romsk musik, men det var aldrig Ravels mening att vara autentisk, han skapade sin helt egna musik med utgångspunkt från vad han tyckte om. I Le Tombeau de Couperin, knyter han ihop då och nu genom att hylla den franske barocktonsättaren Francois Couperin samtidigt som han dedicerar varje sats till vänner som stupat i första världskriget, flera av dem konstnärer som han själv. Ravel deltog i kriget under fyra år, och det måste varit djupa vänskapsband som fick honom att hylla sina vänner.

År 1778 befann sig den 22-årige Mozart i Paris där han försökte få uppmärksamhet och berömmelse. Symfoni nr. 31 skulle tillfredsställa den franska smaken. Mozarts pappa Leopold var den som utbildat honom och hans musikaliske rådgivare livet ut, vare sig Mozart lydde eller ej. Leopold påstod att fransmännen tyckte om bullrig musik. Det gick dock inte så bra för Mozart i Paris. Idag är symfonin en av de mest populära och framförda.

Katarina A Karlsson

MEDVERKANDE

Malin Broman, orkesterledare och violin
Dalasinfoniettan

REPERTOAR

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) Svit ur "Hippolytos och Aricia"
Lili Boulanger (1893-1918) D’un soir Triste
Maurice Ravel (1875-1937) Tzigane
Paus
Maurice Ravel (1875-1937) Le Tombeau de Couperin
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Symfoni nr. 31 K.297 "Paris"

Längd: ca 1 timme och 30 minuter inkl. paus.

ENTRÉ

Ordinarie 250 kr, 150 kr för medlemmar Avesta Kammarmusikförening , ungdomar 125/75 kr. Biljetter säljs vid porten från kl. 18.00.
Arrangör: Avesta kammarmusikförening

FOLKÄRNA KYRKA – TILLGÄNGLIGHET

För tillgänglighetsinformation, se https://www.svenskakyrkan.se/by-folkarna

 


Typ av evenemang