En glödlampa mot orange bakgrund och lila toning
Avesta

Kammarmusik: Ljus och mörker

Lördag 27/11 kl 16:00 Pingstkyrkan, Avesta

  • Arrangör: Avesta kammarmusikförening
Köp biljetter

Välkommen att kastas mellan de två ytterligheterna ljus och mörker!

Arvo Pärt som föddes år 1935 i Estland är landets mest kända och spelade tonsättare över hela världen. Från och med 1972 gick han med i den rysk-ortodoxa kyrkan. “Religion påverkar allt. Inte bara musik, utan allt” har han sagt. På grund av sin tro valde Pärt att flytta till Europa med sin familj, men har på senare år flyttat tillbaka till sitt hemland.

Torsten Kälvemark är en av de få journalister som Pärt valt att samtala med. Hans bok Arvo Pärt: musik vid tystnadens gräns är fin läsning för den som vill fördjupa sin kunskap om Pärt. Enligt den väljer ortodox tro poesi och musik som ett bättre uttryck för tro än ord och logik. Eftersom upplevelsen i grunden är mystisk, finns det ingen anledning att förklara den.

Verket Fratres är ett exempel Pärts kompositionsteknik, tintinnabuli, som han använt från 1972. Tintinnabulitekniken byter sällan tempo, är ofta långsam, använder tystnad, modulerar inte och inbjuder lyssnaren till en resa in i sig själv.

Tonsättaren Jonathan Dove, född år 1959, började sin bana som arrangör och repetitör. Efter att ha gjort om Wagners mastodontverk Niebelungens ring (fem operor på sammanlagt 15 timmar till något som kunde framföras av kammarensemble under två kvällar) blev han anlitad av operan Glyndebourne som ligger på den engelska landsbygden i Sussex, och vars sommarfestival är världsberömd. I Glyndebourne fick Jonathan Dove bland annat uppgiften att skriva blåsoktetten Figures in the Garden år 1991.

Musiken är tonal, och inspirerad av minimalism, alltså använder få byggstenar och upprepar dem. Lite som kollegan Pärt, men med en helt annan ingång. En resa till Indien, tonsättarna Mozart och Sondheim och erfarenheten att arbeta med sångare har format Doves tonspråk som är teatralt och fyllt av humor. Figures in the Garden skrevs till Mozartjubileet år 1991 och kom att följas av flera verk inspirerade av Mozart. Dove arbetar också gärna med projekt som använder amatörer och gör skillnad i utsatta områden. För sina insatser har han belönats med den Brittiska Imperieorden och drottningens speciella hedersutmärkelse som hon delar ut varje födelsedag.

Figures in the Garden kan ses som en trädgård med olika paviljonger där brunnsmusik ljuder. Men trädgården ligger förmodligen i Underlandet eller Spegellandet, och den galne hattmakaren spelar horn.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) har vi lärt oss att se som en människa full av skratt och upptåg. Dels genom hans många, roliga brev, dels genom filmen Amadeus. Något man ofta glömmer bort är mörkret som omgav honom. Fem av Mozarts syskon dog, fyra av hans sex barn dog före två års ålder. Familjens jargong av potthumor kan ha varit ett sätt att hantera livet.

Det är ett fantastiskt faktum att Wolfgang Amadeus Mozart fick all sin utbildning av sin far. Inte bara musik, utan också matematik, litteratur, språk och dans. Och det var som dansare Mozart gjorde sitt första publika framträdande vid fem års ålder. Snart därefter spelade både han och storasyster Maria Anna (Nannerl) klaver för publik. Det blev att kuska runt i hela Europa i dragiga vagnar för att komma fram till något slott på kvällen, vänta på att få spela och ibland kanske inte få det. Man tror att dessa tidiga resor lade grunden till Mozarts dåliga hälsa.

Men Serenad i c-moll är skriven långt senare, 1782 eller 83. Då var Mozart etablerad som Wiens bästa pianist. Han var förälskad i Constanze Weber och hade skrivit till sin far för att be om hans välsignelse för att få gifta sig med henne.

Att moll betyder sorg och dur glädje var något som etablerats sedan renässansen. Just c-moll betyder längtan och i synnerhet kärlekslängtan, vilket stämmer bra. Upprörda brev vittnar om att fadern inte alls tyckte det att Wolfgang och Constanze skulle gifta sig. Men lyckligt gifta blev de, även om deras tid tillsammans blev kort och fylld av barngravar.

Katarina A Karlson

Medverkande (ur Dalasinfoniettan):

Inken Menck, oboe, Hanna Svensson, oboe, Jonas Viklund, klarinett, Oliver Casanovas, klarinett, Are Bøen Lauritzen, fagott, Magnus Bagge, fagott, Christina Landén, horn och Johan Lindstrand, horn, Annika Nordkvist, slagverk

Repertoar:

Arvo Pärt: Fratres
Jonathan Dove: Figures in the garden
Paus
Wolfgang Amadeus Mozart:  Serenad i c-moll KV 388 (384a)
I. Allegro
II. Andante
III. Menuetto in canone - Trio in canone al roversico
IV. Allegro

Längd: ca 1 timme och 30 minuter inkl paus

Entré:

Ordinarie 200 kr, medlemmar 150 kr, ungdomar 100/75 kr. Fikaförsäljning i pausen.

Arr: Avesta kammarmusikförening

Vi följer rekommendationer från Regeringen och Folkhälsomyndigheten. 


Typ av evenemang