Foto av instrument mot svart bakgrund
Lyssna!

Blåsmusikens dag

Musik av Holst, Tarrodi, Caplet & Ramsøe

  • Arrangör: Musik i Dalarna

22 maj firar vi Blåsmusikens dag över hela Sverige! Vår konsert från Dalarna framförs av BLÅS-musiker (givetvis!) med stöd av slagverk och kontrabas. Liksom Blåsmusikens dag är för alla genrer, spelar vi musik av fyra kompositörer ur olika tider och stilar - en slingrande resa genom olika världar. Varmt välkommen att lyssna!

I Dalasinfoniettans blåsbidrag har vi med oss musiker på klassiska blåsinstrument; flöjt, oboe, klarinett, fagott, horn och trumpet. Och, inte desto mindre, slagverk och kontrabas. Musikerna leds av dirigent Jerker Johansson som gjort ett fantastiskt jobb med omskrivningen av Wilhelm Ramsøes verk, vilket från början är skrivet för blåskvartett - och inte fjorton musiker. Lyssna på hur skickligt musiken är anpassad!

Vikten av blås!

… visste du att bara 30% av landets orkestrar har fagott och oboe med i uppsättningen? Och visste du att blåsinstrumenten är helt avgörande för att det ska bli en ”riktig” (komplett och fungerande) orkester? Ack så viktigt! Nu visar det sig att duktiga blås-musiker är svåra att få tag på, och tillväxten inte så stor som önskvärd. Därför har man skapat ”Blåsmusikens dag” som ett initiativ för att främja, ena, bevara och synliggöra ett rikare blåsmusikliv i Sverige. Blåsmusikens dag är för alla genrer – klassisk blåsorkester, musikkår, jazz, pop, storband, världsmusik…

Kompositioner i fyra nyanser

Musiken är skriven av fyra kompositörer; Gustav Holst, Andrea Tarrodi, André Caplet och Wilhelm Ramsøe. Först får vi följa med Holst på en nationalromantisk resa genom engelska landsbygden. Tänk dig Holst som Hugo Alvéns identitetssökande motsvarighet i England. Musiken slingrar sig fram från fagott, till klarinett och flöjt, med kontrabas och ökande slagverk i bakgrunden. Melankolin växer fram genom flöjternas toner. I kontrast till naturens mönster möts vi sedan av svenska talangen Andrea Tarrodis modernistiska verk ”Serenade in seven colours”. Här är alla instrumenten känslosamma på en och samma gång och rör sig som en sinuskurva upp och ner mellan försiktigt lugn, fladdrande energi och livlig dynamik...  I nästa del följer vi med Caplet till ett klassiskt Frankrike. De lätta stegen med svepande kraft gör att det känns som att man står mitt i en fransk dans. Mystiskt, sensuellt, och livfullt!

“As in a misty distance, dancing ghosts approach and take on human form to laugh in the sweet joys of love. The bloom in postures of grace and pleasure. Becoming human, they seem to diffuse the odors of flowers and sunbeams. The final movement describes dancing fakirs, who fall in weariness, ecstasize, and the leap all the more furiously’. “ – Caplet, ur anteckningar hittade av Sir David Whitwell.

Sist ut i konserten är Ramsøes symfoni, omskriven från kvartett till att passa många fler. Ramsøe låter oss lyssna på allt från långsammasirliga toner till fantastiska svep och fyllighet!

Om Blåsmusikens dag

Blåsmusikens dag initierades av nätverket för professionell blåsmusik i Sverige som består av Sveriges professionella blåsorkestrar och storband, Försvarsmaktens musikkårer samt Kungliga Musikaliska Akademien. Bakom står även Sveriges Länsmusikorganisationer, Kulturskolorna, Riksförbundet Unga Musikanter, Sveriges Orkesterförbund, Hemvärnskårerna, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Ingesunds musikhögskola, Frälsningsarméns musikutskott, EFS och Svenska Missionskyrkans Musikkårer. Och framförallt, alla som engagerar sig kring dagen - professionella som glada amatörer!

Läs mer om Blåsmusikens dag

Medverkande

Dirigent
Jerker Johansson

Musiker ur Dalasinfoniettan

Repertoar

Gustav Holst (1874 – 1934): Second Suite in F, op. 28:2
I. Marsch
II. Song without words
III. Song of the Blacksmith
IV. Fantasia on the "Dargason"

Andrea Tarrodi (1981): Serenade in Seven Colours

André Caplet (1878-1925): Suite Persane
Sharki - Nihawend - Iskia Samaisi

Wilhelm Ramsøe (1837-1895): Symfoni i Bb för blåsare op. 38. Arr. Jerker Johansson. (Originaltitel Brass Quartet No. 5)
I. Allegro moderato
II. Andante quasi Allegretto
III. "Scherzo" Allegro spirituoso
IV. "Finale" Allegretto vivace

Konserten varar ca en timma, utan paus.