En man vid en flygel
LUDVIKA

BEETHOVEN & HJÄLTEMOD

Fredag 25 mars 19.00
Aveny Folkets hus, Ludvika

  • Arrangör: Ludvika Musiksällskap
Storslaget, episkt, pompöst!

Denna konsert skulle ha ägt rum under säsongen då vi uppmärksammade Beethoven 250 år, men blev som så mycket annat uppskjutet med anledning av pandemin. Äntligen är det dags att presentera pianisten Roland Pöntinen och Dalasinfoniettan under ledning av Mark Stringer i denna konsert som lyfter ett av de kärnvärden Beethoven präglades av: hjältemod!

Charles Ives (1874–1954) räknas som en av USA:s viktigaste och mest inflytelserika tonsättare, men var under större delen av sitt liv relativt okänd och fick få av sina verk uppförda. Att bryta normer i en traditionsbunden samtid är något många anser vara modigt och detta är precis vad Charles Ives gjorde. Med sin frekventa användning av dissonans, polyrytmik, tonkluster och kvartstoner stod han för en innovativ kompositionsteknik som kommit att prägla många tonsättare. Idag får vi höra tre av Ives kompositioner som spelas attacca, d.v.s. direkt efter varandra: Tone Roads No. 1Hymn: Largo cantabile, S. 84/1 och The Unanswered Question. Det sistnämnda, som uruppfördes år 1946, beskrev Ives själv som ett "kosmiskt landskap" där stråkarnas stämma representerar "tystnaden hos druiderna - de som inget vet, inget ser och inget hör". Trumpeten yttrar sedan "den eviga frågan om tillvaron" och flöjterna försöker hitta "det yttersta svaret", men ger upp i frustration och börjar till slut håna den som frågar och svaret ges endast i "tystnaden".

Modigast av alla var Galina Ustvolskaya (1919–2006) som ständigt kämpade motströms i ett ojämlikt Sovjetunionen där hon aldrig fick det erkännande som hon förtjänat. Likt Ives utvecklade Ustvolskaya en egen, unik kompositionsstil, om vilken hon själv sagt "det finns ingen som helst koppling mellan min musik och någon annan kompositörs, levande eller död”. Uttalandet kanske i sig kan tolkas som ett statement rörande hennes komplexa relation till Dimitrij Sjostakovitj. Idag får vi höra vad som anses vara Ustvolskayas första verk vilket hon färdigställde som 27-åring.

Ludwig van Beethoven (1770–1827) är en av de största och mest inflytelserika kompositörerna genom tiderna. Beethoven bosatte sig i Wien och studerade där under en annan mästare i Joseph Haydn. Beethovens hörsel försämrades gradvis med början i tjugoårsåldern, men han fortsatte att komponera och dirigera, även sedan han blivit helt döv. En stor del av Beethovens betydelse ligger i hans symfoniska verk som redan i hans tredje symfoni Eroican, som vi ska få lyssna till idag, förändrade musikformen. Dess mer rika instrumentering och för den tiden intensiva dynamik, satte ut riktningen för generationer av framtida symfonier. De pompösa ackorden i Eroican var tillägnade Napoleon; i alla fall fram tills dess Beethoven fick höra att Napoleon utnämnt sig själv till kejsare - då tillintetgjorde Beethoven dedikationen med sån ilska att det gick hål på notbladet, samt döpte om symfonin till "Sinfonia Grande" på sitt eget exemplar.

Roland Pöntinen har sedan sin debut med Kungliga Filharmoniska Orkestern år 1981 spelat med några av de mest välrenommerade orkestrarna i världen. Han har också medverkat vid en rad välkända musikfestivaler såsom Schleswig-Holstein, Verbier och vår egen (numera nedlagda) Vinterfest. Esa-Pekka Salonen, Rafael Frühbeck de Burgos och Leif Segerstam är några av de dirigenter Pöntinen samarbetet med. Han är ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien och år 2002 tilldelades han medaljen Litteris et Artibus.

På pulten står Mark Stringer som år 1989 blev inbjuden av Leonard Bernstein att ge konserter under två europeiska turnéer med honom; på anrika Schleswig-Holstein Festival Orchestra och Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia. Stringer har sedan dess visat sig vara mycket populär bland skandinavisk publik och dirigerat konserter och opera med skandinaviens största orkestrar. År 2004 utsågs Mark Stringer till Leopold Hagers efterträdare som professor i orkesterdirigering vid Universitetet för musik och scenkonst i Wien. Han leder också regelbundna masterclasses i dirigering i bl.a. Peking och Shanghai, vid Royal Northern College of Music i Manchester, Royal Academy of Music i London och Hochschule für Musik Franz Liszt i Weimar.

Statement från Musik i Dalarna

Musik i Dalarna har tillsammans med denna konserts medverkande valt att inte stryka musik av den ryska Galina Ustvolskaya ur programmet. Den begränsade repertoar som finns för Dalasinfoniettans numerär när det gäller västerländska konstmusik har i stor utsträckning på ett eller annat sätt en anknytning i rysk kultur. Att diskriminera en icke levande rysk kompositör, som dog långt före kriget inleddes, är inte heller önskvärt.

Musik i Dalarna fördömer Rysslands invasion och stöttar Ukraina och hoppas att freden snart hittar till landet. Våra tankar går till de modiga människor som nu tvingas kämpa för sina liv för demokrati och frihet.

MEDVERKANDE

Mark Stringer, dirigent
Roland Pöntinen, piano
Dalasinfoniettan

REPERTOAR

Charles Ives (1874-1954) Tone Roads #1
Charles Ives (1874-1954) Hymn
Charles Ives (1874-1954) Unanswered Question
Galina Ustvolskaya (1919-2006) Konsert för piano, stråkorkester och pukor
Ludwig van Beethoven (1770-1827) Symfoni nr 3 op.55 Ess-dur "Eroica"

ENTRÉ

Entré: 200 kronor, skolungdom gratis. Ludvika musiksällskaps abonnemang gäller. Biljetter säljs i entrén på konsertdagen.
Arrangör: Ludvika Musiksällskap

AVENY FOLKETS HUS – TILLGÄNGLIGHET

För tillgänglighetsinformation, se https://www.folketshusochparker.se/arrangor/star-aveny/


Typ av evenemang