Ett mansansikte och ett snirkligt d
GRÄNGESBERG

Are & Anu

Fredag 15 oktober kl. 19.00, Cassels, Grängesberg

  • Arrangör: Musik i Dalarna
Köp biljetter

Vi älskar att ställa våra egna musiker längst fram på scen! Denna gång bjuder Dalasinfoniettans Are Bøen Lauritzen på fagottmagi! Njut av instrumentets varma och mörka karisma som euforiskt visar hela sitt spektra i en av tidernas mest populära fagottkonserter. Allt under ledning av en för oss ny bekantskap i Anu Tali som beskrivs som “one of the most intriguing young conductors on the scene today, Anu Tali belongs to a new generation of artists who are searching for fresh musical ideas in the classical music world.” 

Heitor Villa-Lobos (1887–1959) mamma ville att han skulle bli läkare, hans pappa kanske något annat, för det var inte förrän efter faderns död 13-åringen Heitor vågade kasta sig in i musik på allvar. Han började med att bli gatumusiker. Senare spelade han på teatrar, hotell och biografsalonger. Många år av gatumusik och brasiliansk populär- och folkmusik impregnerade hans musikspråk för all framtid och gjorde honom mindre intresserad av formella metoder. Liksom alla tonsättare i den här konserten var Villa-Lobos en som fick njuta framgångar av sitt arbete. Han var produktiv och innovativ. Influenserna från Europas romantiska, klassiska musik ville han byta mot ett brasilianskt tonspråk. På 1920-talet var han där alla konstnärer ville vara - i Paris! Där blev han mer berömd än någon latinamerikansk tonsättare före honom och mötte andra tonsättare som Ravel, Prokofjev, Stravinskij, de Falla, Varèse.

Musik var nödvändigt för att han skulle orka leva och att han skrev så mycket skyllde han på sitt lands varma, generösa klimat. Ciranda är en ringdans där hur många som helst kan vara med. Musikerna står i mitten och alla dansar runt dem. Men Villa-Lobos lånar mest bara ordet, för det är han själv och hans eget tonspråk det handlar om. Så det är Villa-Lobos och fagottisten som står i mitten av Cirandan, vi är inbjudna att dansa med.

När Britta Byström (f. 1977) vann första priset för en komposition för Umeå Symfoniorkester frågade radiojournalisten vad det skulle bli av den här 16-åriga flickan, skulle hon kanske skriva mer för orkester längre fram i livet? Svaret minns jag inte, mer än att det var allvarligt och brådmoget. Men nu vet vi: orkester har varit Byströms instrument hela vägen och det vet publik och orkestrar också. T ex BBC Symfoniorkester, Detroit Symfoniorkester och Sveriges radios symfoniorkester. Hon har vann Stora Christ Johnson-priset 2020 och är medlem av musikaliska akademin. Det är bara några av hennes utmärkelser. Så sent som i augusti 2021 uruppfördes hennes Parallel Universes, ett stycke beställt av BBC Proms för 150-års jubileet av Albert Hall. Men hon har också skrivit prisbelönt opera, kör- och kammarmusik. T. ex. operan Gállábártnit, som uruppfördes i Toronto 2019 och nominerades till Canadian Dora Award 2020 som ”outstanding new opera”.

Det som är utmärkande för Byströms musik är en särskild känsla för klang. Ten Secret Doors första dörr öppnar till en allé där skugga och ljus omväxlar med den friska vinden, den sortens sommardag när man nästan fryser. De olika dörrarna öppnar till olika landskap och olika temperaturer. I sats fem kommer vi in i en drömvärld där fagotten har en särskild roll.

Felix Mendelssohn (1809–1847) är en av dessa genier vi älskar att höra historier om. En lycklig och framgångsrik tonsättare som alla tyckte om. Den svenska sångerskan Jenny Lind blev kär i honom och till och med Englands sippa drottning Victoria tyckte att han var snygg. Men allt beror förstås på vad man väljer att belysa. Faktum är att han troligen drabbades av en av våra nutida plågor – utmattningsdepression, och att den kan ha bidragit till hans förtidiga död vid 36 års ålder. När den här symfonin skrevs var han dock inte där än. På resa i Italien skriver han hem till sin syster Fanny: “Den italienska symfonin går framåt. Det kommer att bli det gladaste stycke musik jag nånsin gjort”. Så blev det. Den första satsen har ungdomlig entusiasm medan den andra är inspirerad av en religiös procession han såg i Neapel. Fler italienska influenser kommer fram i sista satsen där man hör de snabba danserna Saltarello och tarantella.

Anu Tali, är född i Estland och är utbildad i Tallinn, St Petersburg och Helsingfors. Hon har arbetat i många år med amerikanska orkestrar, men även i norden och övriga Europa. 2003 fick hon Estlands kulturpris, och 2004 presidentens statspris.

Are Bøen Lauritzen spelar till vardags i Dalasinfoniettans fagottstämma där han är altinerande stämledare. 

Katarina A Karlsson

Medverkande

Anu Tali, dirigent
Are Bøen Lauritzen, fagott
Dalasinfoniettan

Repertoar

Heitor Villa-Lobos Ciranda das sete notas
Britta Byström Ten Secret Doors
Felix Mendelsohn Symfoni nr 4

Entré

Biljettsläpp 6 oktober kl 10.00 via webshoppen.